Kirjaudu Koululaiseen Unohtuiko salasana? Ei tunnuksia koululaiseen? Luo tunnus

Koululaisen toimitus

Koululainen-lehden tyypit kertovat työstään ja vastaavat kysymyksiin. HUOM! Kysymykset esim. Helppikselle ja Välkylle Kysy meiltä -linkin kautta: http://koululainen.fi/ohjeet/k ysy-meilta

Viestejä203
Kuvia32
Jäseniä92
Keski-ikä13v.

Tämä kerho on Avoin.Voit osallistu kerhon toimintaan liittymällä sen jäseneksi.

Liity tähän kerhoon

1 2 3 seuraava >>

Helppis tulee kylään!

Helppis-palstan vastaaja Susanna vastailee Koululaisen lukijoiden kysymyksiin maanantaina 7.11. klo 14-16.

Esitä kysymyksesi tässä viestiketjussa!

Helppis-Susanna haastaa ehdottamaan

Heissan kaikki!
Testaan yhteyksien toimimista maanantaita 7.10 varten ja samalla pohdin asiaa: mikä olisi se lehtijuttu, josta haluaisit minun kirjoittavan. Eli mikä teema olisi kaikkein tärkein?

terkuin, Susanna
p.s toivottavasti saadaan paljon kysymyksiä ja vastauksia yhdessä aikaiseksi.

:D

=) :laugh: :laugh: :laugh:

:D

=) :laugh: :laugh: :laugh:
Eli tänne siis voi kirjottaa niitä juttuja, johon haluis Helppiksen vastaavan??
Joo kai?

Minun kysymykseni:
Miten voi kertoa pojalle tykkäävänsä ja alkavatko menkat 2 vuoden päästä, kun rinnat ovat alkaneet kasvaa?
1. Minä olen ihastunut kahteen minua kaksi vuotta vanhempaan poikaan. Kumpainenkin on samalla luokalla, mutta vain toisesta ihastuksestani olen kertonut kavereilleni, toisesta he eivät edes tiedä. Minua ärsyttää kaverini, jotka sanovat sitä ihastustani, josta he tietävät, rumaksi, idioottimaiseksi ja tyhmäksi. Minun omasta mielestä poika on aivan söööpöö!! Se toinen, josta muut eivät tiedä, on komea ja muuta. Haluaisin kertoa niille molemmille pitäväni heistä, mutta jos haluaisin seukata heidän kanssan, minun täytyisi valita toinen. Mitä teen??
2. Minua on kalvanut jo monta kuukautta päänsärky jakso, joka saapuu aina viikoksi ja lähtee pois. Mikä minun päässäni on?
3. Kuuluuko se normi murkkuikään, jos pikkuveljenion kuin kävelevä dynamiitti putkilo? Hän räjähtää pienistä asioista aina vain minulle tai äidille, ja haukkuu ja hakkaa minua. Minulla on pidempi pinna, ja en ole lyönyt veikkaani ikinä! Hän on minua vuoden nuorempi, ja nykyään aivan outo. Mitä teen, kun jatkuva haukkuminn musertaa vastarintani??
4. Miten voin kysyä äidiltä, milloin hänellä alkoi menkat, että tietäisin varautua ajoissa?
5. Minun kaveripiirini on tiivis, ja liikumme yhdessä aina. Pidämme hauskaa, pälätämme, ja pidämme hauskaa. Olen porukan kova äänisin ja lyhyin, mutta minulla on joskus huonoja päiviä, jolloin haluaisin eristäytyä muista. Kaverini tungeskelevat luokseni juuri silloin, tai ovat niinkuin minua ei olisi koskaan ollutkaan. Kummastakaan vaihtoehdosta en pidä, joten mitä teen?
6. Isäni meinaa myydä meidän automme, että saisimme rahaa. Minua pelottaa, että joudun lopettamaan harmonikan soittoni, jota olen harrastanut jo kuusi vuotta. Rakastan soittamistani, ja en halua lopettaa sitä. Mutta jos isäni myy auton, en pääse tunnilleni, joka on aika kaukana, ja linkkejä ei kulje oikeaan aikaan. Mitä teen?
7. Minun luokallani on tyttö, joka on minua kaksi senttiä pidempi. Sille on tullut pakko mielle sanoa minua pätkikseksi, josta en pidä yhtään. Haluaisin kasvaa h-nen ohitseen, mutta en vaan kasva. Olen tehnyt pituusennusteen, ja kasvan johonkin 157 cm. En halua olla lyhyt!
8. Olen nyt 135 cm ja painan 31 kg. Ok?
9. Minulla on huono tapa. Valehtelen tosi usein, ja keksin juttuja päästäni. Valehtelen sen takia, koska en halua vaikeuksia. Mutta jos jään kiinni, minua odottaa pahempia vaikeuksi. Mitä teen?
10. Minä itkeskelen yksin illalla sängyssäni, kun ajattelen maailman pahuutta. Itse en osaa selittää sitä, mutta kun itken, minut valtaa valtava yksinäisyyden tunne. Mitä teen?
auta minua, Helppis!
Eli siis. Olen 12, olen noin 165 cm pitkä ja painan noin 83 kiloa. Kannattaisiko minun laihduttaa? Mikä olisi hyvä laihdustusjuttu? Käyn kerran viikossa uimassa ja kävelen joka aamu kouluun(3 km). Olenko vähän, lihava, paljon lihava tai tosi paljon lihava?

Help!

Meillä on koulussa koulu-uinnit. Menkkani ovat juuri silloin, joten mitä voisin tehdä? En haluaisi käyttää tamponia. Kiitos paljon vastauksestasi!
Eli, olen ihastunut yhteen luokkalaiseeni poikaa, enkä tiedä miten kertoisin siitä hänelle, asiasta tietää pari kaveriani, ja toinen heistä käskeen minun kertoa hänelle että pidän hänestä, mutta ei se ole niin helppoa! Sillä pelkään että hän nauraa minulle tai jotain=(
Toivottavasti Helppis vastaa kaikkiin!
Tässäpä minun kysymykseni

Olenko masentunut?
Olen yleensä yksin kotona ja kun tulen koulusta kotiin, teen läksyt ja menen heti koneelle jos mahdollista

Olisiko mahdollista, että menkat alkavat kun rintani ovat jo aika isot (Ehkä ikäisekseni) Valkovuoto on ehkä runsasta

Olen 12.w ja pituudeltani 156,1 ja painan vajaa 50 kg
Ok???
GaG-Fani:
Meillä on koulussa koulu-uinnit. Menkkani ovat juuri silloin, joten mitä voisin tehdä? En haluaisi käyttää tamponia. Kiitos paljon vastauksestasi!

Minäkin voin tähän vastata kun itselläni oli vähä aika sitten samanlainen tapaus.
Kerro äidillesi ja pyydä, että hän kirjoittaa opettajallesi lapun jossa kerrotaan, että sinulla on menkat niin sinun ei tarvitse uida tunnilla, mutta luultavasti kuitenkin mennä mukaan ja kuunnella.
Opettajas kyllä ymmärtää, ettet halua käyttää tamponia. Niin munkin.
:headwall:

Helppis astuu kehiin

B) :attn:
tervehdys,
Täällä sitä ollaan ja aloitan vastaamaan kysymyksiin. Minulla on vähän hidas nettiyhteys alla, joten kärsivällisyyttä toivon teiltä. Varmasti käy niin, etten ehdi kaikkiin vastata, joten jos haluatte vastauksia, lupaan vielä joihinkin vastata sitten loppuviikosta vaikka meilinvälityksellä. Toivon, että ehdotatte millaisia Helppisasioita toivoisitte käsiteltävän kevään lehdissä. Mistä haluaisitte minun ja muutaman ikäistenne nuorten kirjoittavan jutun, jota olisi hyvä ja tärkeää lukea. Puuman ihastuskysymykseen kohta vastaus,
susanna

Pumalle ihastuksesta

Minun kysymykseni:
Miten voi kertoa pojalle tykkäävänsä ja alkavatko menkat 2 vuoden päästä, kun rinnat ovat alkaneet kasvaa?

Minä kertoisin ihan suoraan ja kahden kesken kasvotusten. Joskus toimii sähköposti ja txt-viestit tai lappunen. Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että kahden kesken ollessa se on kaikkein parasta. Näkee mitä toinen asiasta tuumailee ja toisaalta tilanteessa voi päättää, ettei kerrokaan, jos tilanne ei ole sopiva. Jos siis olisin sinä, pyytäisin poikaa jonnekin ulos tms. yhdessä. Miettisin miltä yhdessä olo tuntuu ja miten poika ehdotukseen tarttuu. Jos ei suostu, ei ehkä ainakaan ihan hetikohta kannata ihastuksesta kertoa. Jos sitten yhdessä ollessa tulee olo, että nyt - nyt tahdon asian kertoa, sitten kerrot.
Toivottavasti saat vastakaikua tunteillesi. Jos sitten kävisi niin, ettet saisi, älä lannistu. Ainakin osoitit rohkeutta ja sitä tarvitaan ja toinen sai kokemuksen olevansa rakkauden arvoinen ja se jos mikä on tässä maailmassa arvokas lahja toiselle. :hug:
Kuukautiset: On vaikeaa sanoa, milloin kuukautiset alkavat täsmälleen. Voi ehdotuksesi pitää paikkansa, mutta sitten ei välttämättä. Odottele vain ja kyllä ne alkavat ennen pitkää :-)
Susanna

TULEVATKOHAN VIESTINI LÄPI?

vASTASIN ÄSKEN TOOPE-99 PITKÄN VIESTIN JA TAITAA SE VIESTI OLLA JOSSAKIN BITTIAVARUUDESSA, VOIHAN SENTÄÄN.
SUSANNA

CCI

Liikkuminen ja monipuolisesti ja terveellisesti syöminen ovat tärkeä asia meille kaikille.
Liikut kivasti, jos kävelet joka päivä 6km kouluun ja kotiin ja uit vielä kerran viikossa. Enemminkin ehkä pitäisi pysähtyä siis miettimään ruokailua. Ruokailusta kotona vastaavat aika pitkälle vanhemmat, joten ajattelen, että voisit heidän kanssaan varata ajan vaikka kouluterveydenhoitajalle ja yhdessä voisitte hänen kanssaan miettiä ruokavalion keventämistä.
Sinä voit itse jättää namit, pullat, herkut, limut ja sipsit sun muut pois. Suosittelen kaikille yhtä karkkipäivää ja kohtuullista karkkimäärää.
susanna

GaG-Fani ja kuukautiset

Moi!
Kerro opettajalle etukäteen, että sinulla on uinnin kanssa samaan aikaan kuukautiset etkä voi uida. Opettaja antaa sinulle varmastikin jotakin muuta liikuntatehtävää siksi aikaa.
susanna

hjälp!

1. Napostelen vähän väliä meidän kaapista jotain (esim. karkkia) Miten saisin sen loppumaan? tiedän että vanhempani tietävät siitä, mutta en haluaisi kysyä heiltä neuvoa. 2. Mulla on joka päivä joku harrastus paitsi tiistain ja viikonloppuisin ja arvosanani ovat alkaneet laskea. Olen mielestäni luokan priimus ja haluaisin pysyä siinä tilanteessa. Vaikuttavatko harrastukseni arvosanoihini? Sain pari päivää sitten yhdestä kokeesta 8+ ja se on huonoin numeroni tähän asti. :(

gwengwenille kertoako vai ei?

Heissan!
Lue Puumalle kirjoittamani viesti, jos siitä olisi jotakin apua. Tiedän, ettei kertominen ole helppoa. Jos sinusta tuntuu, ettet halua kertoa, älä kerro. On ihan mahtavaa ihastella ilman kertomistakin. Ystäväsi on kertonut sinulle oman mielipiteensä, mutta sinun täytyy tehdä valinta itse. Vastuu ja seuraamukset kertomisesta ovat nimittäin sinulle kuuluvia.
Tsemppiä.
susanna

Pumalle

Vastasin kaikkiin kysymyksiisi hetki sitten, jostain syystä vastaus ei näy. Jos en ehdi tässä vastaamaan, lähetä minulle meiliosoitteesi minun sähköpostiini: susanna.ruuhilahti@nektaria.fi ja vastaan sinulle. Mutta katsotaan miten käy, kun vastailen muihin tässä tovin.
susanna

PS.

Olen väsynyt koko ajan. voiko tämäkin johtua harrastuksistani?

Cesilialle ja äskeinen viestini oli Toope-99:lle, Puman vastaus näkyy - sorry sekoilu

Cesilia, masennus on sairaus, joka vaatii lääkärin määrittelyä. Jos sinulla on olo, että olet masentunut, on asiasta tärkeää jutella hetimmiten jonkun aikuisen kanssa, joka on lähelläsi päivittäin. Mieti mitkä asiat sinua surettavat ja saavat mielialan matalaksi. Jos vanhemmille juttelu tuntuu vaikealta, juttele koulussa vaikka kuraattorin tai psykologin kanssa. Myös opettajat ovat hyviä kuuntelijoita.
Kurjaa, että olet yksin, varsinkin, jos haluaisit viettää aikaa kavereiden kanssa. Koita saada ystäviä luokaltasi ja tee yksinkin muutakin kuin ole koneella. Toisaalta, jos sinulla on koneen avulla yhteys ystäviin, on sekin mukavaa. Silti joka päivä pitäisi ulkoilla ja minusta toisten ihmisten kanssa oleminen on mukavaa. Käy välillä vaikka kirjastossa ja tuuleta itseäsi. Ystävien saaminen ei ole aina ihan helppoa. Kerro tästäkin kotona tai koulussa luotettavalle aikuiselle.
Kuulostaa siltä, että kuukautiset varmaan alkavat melko pian. Tosin on vaikeaa sanoa, että alkavatko ne kuukauden vai vaikkapa vasta vuoden päästä. Kuukautisten alku on aikas yksilöllinen asia eikä ulkoisista merkeistä näin kirjeen välityksellä voi päätellä kovinkaan paljon. Tai niiden perusteella en uskalla lähteä veikkaamaan, että milloin kuukautisesi alkavat, mutta uskoisin, että piakkoin.

Ok-kokoinen olet.
Ok??? :flower:
susanna

1 2 3 seuraava >>

Hae

Jäsenet kartalla

mainokset
Otavamedia Oy Maistraatinportti 1 00015 OTAVAMEDIA

Tilaajapalvelu

puh: (09) 156 665, fax: (09) 156 6511

Aukioloajat: ma-to 8-17, pe 8-16

Verkkopalvelut: