Tiktok, Instagram ja Youtube ovat täynnä erilaisia haasteita, joissa tanssitaan tiettyä koreografiaa, temppuillaan vessapaperirullilla tai syödään päivän ajan vain tietyn värisiä ruokia. Iso osa somehaasteista on viihdyttävää ja vaaratonta hauskanpitoa. Jotkut haasteet ovat kuitenkin sellaisia, että niistä voi aiheutua haittaa joko haasteen tekijälle tai toisille.
Tänään käynnistynyt Harkitse ja haasta -kampanja haluaa kiinnittää huomiota onnistuneiden haasteiden tunnistamiseen. Kampanja liittyy tällä viikolla vietettävään Mediataitoviikkoon.
Kampanja muistuttaa, että hyvä somehaaste ei aiheuta vaaratilanteita eikä loukkaa ketään. Parhaimmillaan haaste voi olla hauskaa tekemistä, jolla voi vahvistaa yhteisöllisyyttä toisten kanssa. Haasteiden avulla voi myös vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin.
– Ennen haasteisiin osallistumista olisi hyvä selvittää, mistä haasteessa on alun perin kyse. Mistä haaste on saanut alkunsa? Oletko haasteen sanomasta samaa mieltä ja haluatko tukea sanomaa levittämällä haastetta eteenpäin? Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen suunnittelija Noora Järvi muistuttaa.
Harkitse ja haasta -kampanjassa mukana ovat myös somevaikuttajat Saara Daniela, Nelli Kliivilä ja RilliArru, jotka käsittelevät aihetta tällä viikolla live-videoillaan Instagramissa ja Tiktokissa. Myös heidän seuraajansa pääsevät viikon aikana vaikuttamaan siihen, millaisia haastevideoita he tekevät.
Harkitse ja haasta -kampanja 8.-14.2. Lisätietoa kampanjan verkkosivuilta.
Kommentit
Oma kommentti