Uunituoreessa Supernauts-mobiilipelissä seikkaillaan avaruudessa supersankarihahmoina rakentaen omaa tukikohtaa ja autellen maan asukkaita. Valmis peli ei kuitenkaan synny pelattavaksi taikaiskusta.
Supernauts-pelin kulisseissa häärii monenmoisia pelivelhoja. Heistä jokaisella on oma osaamisalueensa, mutta jokainen pelintekijä osaa tarvittaessa myös auttaa toista. Pelintekijän tärkein työväline onkin ryhmätyöskentelytaito.
– Työskentelemme tiimeinä, joissa jokainen voi esittää toisen työhön parannusehdotuksia. Kritiikkiä tulee kestää ja toisaalta täytyy myös uskaltaa ehdottaa omia ideoitaan, luova johtaja Harri Granholm Supernauts-pelin kehitelleestä Grand Cru -pelifirmasta kertoo.
Helsinkiläisen pelifirman Grand Crun perusti kaksi ja puoli vuotta sitten joukko juuri Suomessa toimintansa lopettaneen peliyrityksen työntekijöitä. He halusivat tehdä sellaisen pelin, josta olivat aina haaveilleet. Syntyi idea Supernauts-pelistä.
– Pelinkehittely lähtee liikkeelle hyvästä perusideasta. Meidän ideamme oli luoda hauska, avaruuteen ja supersankareihin liittyvä peli, Harri sanoo.
Pitkällisen kehittelyn aikana peli saattaa muuttua paljonkin. Hahmojen ulkonäkö voi muuttua ja joitain asioita saatetaan jättää pois lopullisesta pelistä. Perusidea kuitenkin pysyy taustalla ja ohjaa tekijöitä kohti valmista peliä.
Alussa oli paperi ja kynä
Perusidean pohjalta tiimi alkaa työstää sitä, miltä peli tulisi pelaajan silmissä näyttämään. Kun tiimi kertoo tarvitsevansa peliin supersankarihahmon, ottaa graafikko paperin ja kynän käteen ja alkaa luonnostella hahmoa. Tämän jälkeen hän piirtää hahmon tietokoneelleen ja hyväksyttää sen muilla tiimiläisillä. Kun supersankari on kaikkien tiimin jäsenten mielestä hyvä, on 3D-taiteilijan aika ruveta hommiin.
– 3D-taiteilija tekee ohjelmallaan hahmosta sellaisen, että sitä voi katsella edestä, takaa ja sivuilta, kun graafikon työtä voi katsella kuin piirrosta, vain edestä.
3D-taiteilija myös tekee supersankarille luurangon, jotta hahmo saadaan liikkumaan. Supersankarin saa juoksemaan tai tarvittaessa vaikka lentämään animaattori.
– Animaattori voi käyttää luonnollisten liikkeiden tekemiseksi ihmismalleja, joiden liikkeet hän kopioi tietokoneelle. Halusimme, että Supernauts-peli näyttäisi enemmän animaatiolta, joten liikkeet tehtiin ilman todellisia ihmismalleja tietokoneohjelman avulla, Harri sanoo.
Animaattori sijoittaa supersankarin maailmaan, jonka kenttäsuunnittelija on luonut samalla tavalla kuin pelihahmot luotiin. Äänisuunnittelija tekee peliin vielä äänet ja musiikin.
Jokaisessa pelinkehittelyn vaiheessa tarvitaan lisäksi ohjelmoijia, jotka saattavat suunnittelijoiden tekemät hahmot tietokoneen ymmärtämään muotoon. Tätä kutsutaan koodaukseksi.
– Ohjelmointi on hyvin teknistä puuhaa. Päätyökalu on tekstieditori, jolla koodi kirjoitetaan, mutta hyvältä ohjelmoijalta kaivataan myös luovuutta, Harri painottaa.
Hiotaan ja hikoillaan
Kuten kaikessa taiteessa, myös pelin tekemisessä ensimmäinen versio ei koskaan ole se viimeinen versio. Peliä testataan niin tutuilla kuin tuntemattomillakin. Pelitestaus on tärkeä vaihe, sillä siinä pelintekijät näkevät minkälaisia ongelmia pelaajat kohtaavat ja miten he niistä selviytyvät.
– Kun tuijottaa peliä muutaman vuoden joka päivä, ei enää lopulta huomaa omia virheitään. Onneksi pelitestaajat kuitenkin huomaavat, Harri hymyilee.
Supernauts-peliä kehiteltiin kaksi ja puoli vuotta, sillä se on Grand Crun ensimmäinen peli. Yleensä pelin kehittelyyn kuluu vuosi. Tuona aikana moni pelin teema muodostuu tärkeäksi asiaksi, josta on vaikea luopua.
– Pelin tekemisessä haastavinta on luopua omista ideoistaan silloin kun huomaa, että pelaajat eivät ymmärrä niitä samalla tavalla kuin itse ymmärtää. Tärkeintä on muistaa, että teemme peliä pelaajille, emme itsellemme.
Hankalaa on myös päättää, koska peli on valmis myytäväksi. Siksi pelifirmoissa on tuottaja, joka pitää huolta siitä, että peli ilmestyy ajallaan.
Pelinkehittelyn jännittävin vaihe on seurata vierestä, miten peli otetaan pelaajien keskuudessa vastaan. Pelaajatkin ovat eräänlaisia testaajia, jotka antavat palautetta pelin toimivuudesta.
– Pelaajilta saadun palautteen avulla muokkaamme eli päivitämme peliä jatkuvasti, Harri kertoo.
Supernauts-pelin päivitysten ohessa Grand Crulla on aloitettu koko toimenpide jo alusta uuden pelin kohdalla, sillä pelimaailma ei koskaan pysähdy miettimään, miten tehtävästä suoriuduttiin.
Teksti: Elina Luoma Kuva: Pekka Nieminen
Kommentit
Oma kommentti