PARO-hoivaeläin
Pieni karvainen hylje makaa korissa. Se näyttää tavalliselta pehmoeläimeltä, mutta yksi napin painallus pyrstöstä saa sen räpyttelemään silmiään.
Hoivaeläinrobotti PARO on ollut Kustaankartanon monipuolisessa palvelukeskuksessa jo viiden vuoden ajan. Se kiertää eri yksiköissä vuorollaan ja on tarpeen mukaan vanhusten hellittävänä. PARO on helppokäyttöinen, eikä se vaadi käyttöohjeita.
Suloinen PARO-hylje on syntynyt alun perin Japanissa, josta se on matkannut eri puolelle maailmaa. Se saa ihmiset juttelemaan sille, iskemään silmää ja silittämään. Kun hylje on tyytyväinen, se kehrää ja hyrisee.
Tiede ja tekniikka kehittyvät koko ajan hurjaa vauhtia, ja kohta kuka tahansa voi ostaa kotiinsa pehmoisen robottiystävän. Robotit voivat tuovat apua yksinäisyyteen esimerkiksi vanhuksille ja syrjäytyneille. Vaikka kyseessä on vain robotti, se nostaa myös paljon tunteita.
Eläin vs robotti
Hoivaeläinrobotti PARO:n parhaimpia puolia on se, että ei tarvitse miettiä allergioita, sanoo Kustaankartanon monipuolisen palvelukodin osastonhoitaja Kaarina Suutarinen. Robotin käyttö ei myöskään edellytä sen hoitamista: PAROa ei tarvitse ruokkia tai viedä ulos, pitää vain muistaa ladata akkua tarvittaessa.
PARO painaa vain 2,5 kg. Sen valkoinen turkki on helppohoitoinen ja sitä pyyhitään säännöllisesti. Suutarisen mukaan varsinainen pesu on tehty yhden kerran huollossa: turkki otetaan robotin päältä irti ja pestään.
Palvelutalossa on myös paljon tavallisia pehmoleluja käytössä. Asukkaiden on tärkeää tuntea, että saa pitää jotain sylissä.
Palvelukodissa on käytössä paljon eläinterapiaa. Vanhusten arkea ilahduttavat myös oikeat eläimet kuten koirat ja kissat, mutta niistä pitää pystyä myös huolehtimaan.
Hylje helpottaa oloa
Hoivaeläinrobotti auttaa arjen hankalissa tilanteissa: jos asukas on levoton, kotiin lähdössä tai ahdistunut, hänen luokseen voi mennä PARO-hylkeen kanssa. PARO reagoi asukkaan puheeseen, jolloin voi käydä niin, että asukas ottaa PAROn syliinsä ja rupeaa silittämään tätä. Toisaalta taas jos hylkeelle huutaa, se saattaa äännähtää vastalauseeksi.
– Robotin läsnäolo vaikuttaa siis myös ihmisten toimintaan. En muista sellaista tilannetta, jolloin asukkaalta ei olisi tullut ihanaa hymyä PAROn nähdessään, Suutarinen sanoo.
Jo alusta asti PARO-hylje on valloittanut Kustaankartanon palvelukeskuksen asukkaita valloittavalla persoonallaan. Pieni hylje on osa elämää siinä missä oikeat eläimetkin. Palvelukodissa on vain plussaa, että robotti on käytettävissä silloin, kun tarve vaatii. Se myös saattaa olla poissa käytöstä joitain aikoja.
Suutarinen kertoo, että hyljerobotti on suosittu ja pidetty, koska se on selkeästi tunnistettavissa robotiksi. Ei tulisi mieleenkään, että kyseessä olisi oikea eläin, koska hyljettä harvoin näkee kotieläimenä. Vaikka PARO reagoi kosketukseen ja puheeseen, täytyy muistaa, että robotti ei korvaa oikeaa elävää eläintä tai ihmistä.
Kommentit
Oma kommentti