10 liikuntavinkkiä!

Koululainen, Nuori Suomi

Bongahdus

Keksikää myös omia sääntöjä!

Peliin tarvitaan tennispallo tai muu pieni pallo sekä 2-10 pelaajaa.

Ensimmäisenä jonossa oleva heittää pallon seinään ja hyppää pallon yli ennen kuin pallo pomppaa maahan. Hyppäämisen jälkeen heittäjä siirtyy jonon viimeiseksi. Toisena oleva ottaa kopin ja nyt on hänen vuoronsa heittää ja hypätä.

Seinään voi pallotella yksinkin. Keksi erilaisia tapoja heittää pallo seinään ja ottaa kiinni!

Vaihtelua sääntöihin:
1. Ei hyppyä, heiton jälkeen juostaan jonon perälle
2. Pyörähdys ennen hyppyä
3. Nopeutetaan heittelyä

Koululainen, Nuori Suomi

Rosvo ja poliisi

Karkulaiset kiinni ja selliin!

Tehkää ensin kaksi joukkuetta, rosvot ja poliisit. Päättäkää myös vankilan paikka.

Sitten poliisit ryhtyvät töihin eli aloittavat rosvojen kiinnioton. Jos poliisi nappaa rosvon, se viedään vankilaan. Toinen rosvo voi käydä pelastamassa vankilasta koskettamalla rosvoa käteen. Poliisit yrittävät olla tarkkana ja estää pelastamisen.

Kun kaikki rosvot on saatu vankilaan, vaihdetaan rooleja.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Kaksi vankilaa (helpottaa rosvoja)
2. Jos rosvo ylittää sovitun rajan, rosvo joutuu vankilaan (helpottaa poliiseja)
3. Pelastamisessa lisätehtävä, esim. pukkihyppely
4. Vankilassa ei saa olla kuin esim. kolme rosvoa kerrallaan

Koululainen, Nuori Suomi

Pyrstötähden pyrähdys

Karkuun!

Kolme pelaajaa seisoo rivissä käsi kädessä. Heidän edessään vähän matkan päässä on hippa. Hippa huutaa yhtä pelaajaa nimeltä ja ryhtyy ottamaan häntä kiinni.

Kolmikko pyrähtää karkuun siten, että käsistä pidetään kiinni koko ajan. Muut pelaajat yrittävät suojella häntä, jonka nimi huudettiin.

Jos pelaajat irrottavat otteen toisistaan, peli keskeytyy ja hippa vaihtuu. Silloin hippa saa valita vapaasti, kuka tulee uudeksi hipaksi. Kun nimetty pelaaja saadaan kiinni, hänestä tulee uusi hippa.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Hippa vaihtuu vasta, kun pelaaja on jäänyt kolme kertaa kiinni
2. Jos kolmikko ylittää sovitun rajan, hippa vaihtuu

Koululainen, Nuori Suomi

Kuningaspallo

Vikkelästi uuden kuninkaan valtakuntaan!

Peliin tarvitaan vähintään kymmenen pelaajaa ja pehmeä pallo. Valitkaa kaksi pelaajaa kuninkaiksi. Muu porukka jakautuu kahteen joukkueeseen. Joukkueet menevät vastakkaisiin riveihin noin 20 askeleen päähän toisistaan. Kuninkaat asettuvat rivien keskelle, hekin kasvotusten.

Toinen kuningas yrittää palloa vierittäen tai heittäen osua vastapuolen kuninkaan takana oleviin pelaajiin. Toinen kuningas yrittää ottaa pallon kiinni ja estää palloa osumasta pelaajiin. Pelaajat eivät saa väistää palloa.

Jos pallo osuu pelaajaan, hän lähtee juoksemaan heittäneen kuninkaan luo. Jos hänen oma kuninkaansa saa hänet poltetuksi pallolla ennen kuin hän ennättää heittäneen kuninkaan luo, hän joutuu palaamaan takaisin omaan riviin. Jos hän ennättää heittäneen kuninkaan luo eikä tule poltetuksi, hän pääsee heittäneen kuninkaan riviin.

Kuninkaat heittävät palloa vuorotellen. Peli loppuu, kun kuningas on menettänyt kaiken väkensä.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Potkaistaan tai vieritetään palloa
2. Pienempi pallo

Koululainen, Nuori Suomi

Juna myöhässä

Älä liiku, kun konduktööri tiirailee!

Valitkaa yksi konduktööriksi, joka seisoo viivalla tai seinän vieressä. Muut pelaajat eli matkustajat asettuvat riviin n. 20 askeleen päähän konduktööristä.

Konduktööri huutaa: ”Juna on myöhässä!” Matkustajat kysyvät: ”Kuinka monta minuuttia?” Konduktööri vastaa jonkin luvun, jonka jälkeen hän kääntää selän matkustajille ja laskee mielessään luvun verran. Jos hän esimerkiksi vastaa ”viisi minuuttia”, hän laskee viiteen.

Muut juoksevat ja yrittävät koskettaa konduktööriä selkään. Kun konduktööri on laskenut, hän kääntyy ympäri ja matkustajat pysähtyvät. Jos konduktööri näkee jonkun liikahtavan, tämä joutuu palaamaan aloitusviivalle. Ensimmäisenä selkään koskettanut pääsee konduktööriksi.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Pienempi alue
2. Liikutaan hyppien

Koululainen, Nuori Suomi

Leijuva leipä

Ota koppi!

Piirtäkää maahan iso ympyrä eli avaruusalus. Yksi on avaruusaluksen keskellä ja muut ympyrän ulkopuolella. Jokaisella ympyrän ulkopuolella olijalla on oma numeronsa. Sopikaa yhdessä väli (esim. 0-15), josta numerot valitaan.

Keskellä olija heittää tennispallon eli avaruusaluksessa leijuvan leivän suoraan ilmaan ja huutaa samalla jonkin numeron. Se, kenen numero huudetaan, yrittää saada kopin ennen kuin pallo putoaa maahan. Jos kiinniottaja saa kopin, hänestä tulee seuraava heittäjä. Jos hän ei saa koppia, keskellä olija jatkaa heittämistä.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Pallo saa pompata kerran ennen kiinniottamista
2. Kaksi heittäjää

Koululainen, Nuori Suomi

Tulipallon karkotus

Tarkkuutta potkuihin!

Peliin tarvitaan yksi iso ”tulipallo” (esim. rantapallo) ja jokaiselle parille jalkapallo. Piirtäkää kentälle kaksi viivaa noin 20 askeleen päähän toisistaan. Muodostakaa sitten kaksi joukkuetta. Joukkueet menevät omille alueilleen viivojen taakse. Tulipallo laitetaan viivojen väliin keskelle. Omissa joukkueissa muodostakaa vielä parit, jotka ottavat toisiaan kädestä kiinni.

Parien tehtävänä on potkaista jalkapallo tulipalloa päin niin, että tulipallo vierii viivan yli toisen joukkueen alueelle. Käsistä pidetään kiinni koko ajan. Keskialueelle jääneet jalkapallot saa hakea takaisin peliin käsin nostamalla. Kun tulipallo saadaan karkotettua viivan yli, joukkue saa pisteen.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Ei pelata pareittain
2. Potkun sijasta heitto
3. Monta tulipalloa

Koululainen, Nuori Suomi

Penkkis

Tarvitaan penkki ja pallo, ja sitten vain penkkistä pelaamaan!

Yksi leikkijä on polttaja ja muut istuvat penkillä. Polttaja yrittää saada palloa heittämällä poltettua penkillä olevia. Kun pallo osuu, osuman saanut tulee polttajaksi. Polven alapuolelta ja päästä ei pala.

Merkitkää reitti, jota penkillä istuvat voivat lähteä kiertämään, kun polttaja hakee palloa kaukaa. Reitiltä yritetään ehtiä takaisin penkille ennen polttajaa. Jos ehtii kiertää reitin, saa ”elkun” eli elämän, joka suojelee palamiselta yhden kerran.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Poltettavat seisovat
2. Lyhyt reitti
3. Pitkä heittomatka

Koululainen, Nuori Suomi

Haamu

Koko luokka mukaan kummittelemaan!

Menkää rinkiin ja valitkaa yksi haamuksi, joka on ringin keskellä. Haamun silmät on peitetty huivilla. Haamu laskee kymmeneen, jonka aikana muut juoksevat ringissä. Kun haamu sanoo ”stop”, kaikki pysähtyvät. Nyt haamu valitsee yhden ringissä olijan, jolle hän sanoo: ”Sinä olet haamu”. Pelaaja vastaa ”Böö!”, ja haamu yrittää arvata, kuka henkilö on kyseessä. Jos arvaus onnistuu, tästä tulee uusi haamu.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Jos haamu ei arvaa, pitää sanoa uudestaan ”Böö!”
2. Liikutaan hyppien

Koululainen, Nuori Suomi

Meteoriitit ja avaruusalukset

Leikkiin tarvitaan paljon pelaajia, joten ottakaa mukaan koko luokka!

Tehkää kentälle 2–4 planeettaa, jotka ovat erikokoisia ja erinäköisiä. Planeetat voidaan joko piirtää tai rakentaa vanteista ja muista välineistä.

Valitkaa neljä pelaajaa meteoriittiryhmäksi. Muut ovat avaruusaluksia. Meteoriittiryhmä liikkuu yhdessä käsistä kiinni pitämällä ja yrittää saada kiinni avaruusaluksia, jotka liikkuvat itsekseen. Kun avaruusalus saadaan kiinni, se kuljetetaan jollekin planeetalle. Kun planeetalla on neljä pelaajaa, he muodostavat uuden meteoriittiryhmän ja aloittavat kiinnioton. Hippa alkaa alusta, kun kaikki on saatu kiinni.

Vaihtelua sääntöihin:
1. Pienempi meteoriittiryhmä
2. Isompi meteoriittiryhmämeteoriitti
3. Ryhmällä saa osua maahan esim. vain viisi jalkaa
4. Vähemmän planeettoja

Lue lisää Liikuntaseikkailusta täältä ja täältä.

Teksti ja kuvat: Nuori Suomi ry.

Kommentit

paitsi että tiesin kaikki leikit jo ennestään. mutta vain eri nimillä!!

iha kivoi leikkei mut poliisi ja rosvossa joukkue on yleensä epäreilu

hauskaa. osan tiesin. haamu kuulostaa kivalt
:):):):):):):):):):):):):)
XD

Tosi kivoja leikkejä, pitää kokeilla!! Tiedän osan jo ennestään!!

Tiiän jo ennestää ton juna myöhässä mut mä tiiän sen vaa eri nimellä

Tosi kivoja! 🙂 Pitääpä ehdottaa tuota nuolle opettajille että liikuntatunneilla pitäsi.. 🙂

Kivoi pelei. Mut älkää muuttako puheenaihetta niin ku osa puhuu gosusta.

Mekin ollaan leikitty rosvoo ja poliisii eikä ikinä oo sattunu mitään, koska me on sovittu kunnon rajat! Ja voihan vaikka 9 luokkailaisetkin leikkiä jotain, jos ne vaan haluu. Yritättekö esittää jotain..: ”Nauran noille leikeille” Ei tarvii tulla tänne kertoo et esittää isoo jos leikit ei enää kiinnosta!

Ihan kivoi pelejä, vaikka jos ei varo nii voi olla vaarallisiiki 😉

Jotenkin vaikuttaa aika tylsiltä… Ja vaarallisiakin on!!!

Rosvo ja poliisi oliminun mielestäniparas leikki ja se ei ole vaarallista jos sovitaan kunnon rajat mekin mennään poliisi ja rosvoa kavereitten kanssa eikä ketään ole sattunut

Kivoja pelejä oli! Tosi hauskoja! Kannattaa kokeilla!!!!!!!!!!!!!!

Tosi hyviä leikkejä ja kun te sanotte noita vaarallisiksi niin ne, ei ole te olette ottanut vain vaaraliset rajat.se oli ollut teijän vika kun KUULEMMA joku juoksi AUTOA päin oli siinäkin kyllä hyvä vitsi:) hehheeeeee

uihfigjofpioejrhbfgioejbngi0er kbdskbjawk vb

eikö toi juna peli oo vähän niinku se peili leikki? Ja toi penkki jutska niinku kiikkupallo

eikö toi juna peli oo vähän niinku se peili leikki? Ja toi penkki jutska niinku kiikkupallo

parhhat leikit oliva: juna myöhässä, leijuva leipä ja haamu! 😀

en oikeen tykänyt noista kauheesti paras leikki oli haamu entä itsesi paras leikki????????????????????????????????????

BeautifulLove, ole samaa mieltä sun kaa. Leikkejä leikitään Ykkösestä Neloseen… Ite oon kutosella, ja nauran noille leikeille!! : D

Juu, olen itsekkinb gosussa, joten pyytäkää kaikki gosulaiset kamuks! Nimeni on siellä tiia155:)

Meillä ei voi sisällä pelata ja ulkonakin on vähän vaikea, kun uppoaa hankeen!
Paitsi, että kävelytiellä voi, kun siellä ei ole yleensä isoja lumikinoksia! 🙂

Harmi ettei mitään oikein voi pelata sisällä kun hangessa on vähän vaikee.

Rosvo ja polla leikki on vaarallista. Oltiin sitä eilen pihalla kavereitten kanssa, ja yks joutu sairaalaa, kun se juoks auton alle vahingossa, kun hippa jahtas sitä. Käsi murtu ja jalka väänty outoon asentoon.

Oma kommentti