Unelmien matka x 3: Harry Potter -studiot, Valioliigaottelu ja kaverin kanssa Kööpenhaminaan

Minkälaisesta matkasta sinä haaveilet? Kolme koululaista kertoo unelmiensa reissusta.

Unelmien matka Harry Potter -studioille

Kolme koululaista pääsi 10-vuotiaana toteuttamaan unelmiensa matkan. Aliisan unelmien matka oli päästä Harry Potter -studioille, jonne hän reissasi tätinsä ja mumminsa kanssa. Pauli lensi isänsä ja veljensä kanssa Tottenhamin peliä katsomaan ja Matilda kaverinsa kanssa kaksistaan Kööpenhaminaan.

Aliisa Tarvainen, 12, Kerava: ”Parasta reissussa oli Hagridin moottoripyörän kyytiin pääseminen”

”Kun täytin kymmenen vuotta vuonna 2019, tätini ja mummini veivät minut syyslomalla neljän päivän reissulle Lontooseen. Toiveenani oli päästä Harry Potter -studioille, sillä olin lukenut kaikki kirjat ja rakastan niitä yhä. Sen sijaan elokuvista en ollut katsonut kuin pätkiä sieltä ja täältä, joten kaikki studiolla oli minulle uutta.

Päivä studioilla alkoi Lontoon King’s Cross -asemalta, joka on suuressa roolissa myös kirjoissa. Asemalla oli Harry Potter -kauppa, josta ostin sieppikorvikset ja veljelleni tuliaisia.

Ostosten jälkeen asemalta lähti Harry Potter -teemainen kaksikerroksinen bussi, jossa näytettiin Harry Potter -elokuvaa. Kun bussi saapui studiolle, meitä oli aulassa vastassa aivan valtava lohikäärme, joka vartioi Irvetan holveja.

Tädin kanssa Harry Potter -studioiden ovella

Tylypahkasta tutut patsaat koristavat studioiden sisäänkäyntiä. Aliisa matkusi Lontooseen tätinsä Johannan (kuvassa) ja mumminsa kanssa. Matka oli hänen 10-vuotislahjansa.

Päivän aikana näimme vaikka mitä. Studiolle oli rakennettu muun muassa Suuri Sali tupapöytineen ja lyhtytelineineen. Valitettavasti pöytiin ei saanut käydä istumaan.

Tämän jälkeen meille avattiin ovet Tylypahkaan. Näyttelyssä oli esillä esimerkiksi Hermionen ja Krumin tanssiaisasut, boolimalja Liekehtivä pikari -kirjasta ja erilaisia taikasauvoja.

Studiolla pääsi myös tekemään Harry Potter -elokuvista tuttuja kohtauksia niin, että itse oli pääosassa. Minusta on esimerkiksi video, kun nostan luudan käteeni ennen lentoharjoitusten alkua. Kohtaukset kuvattiin green screenin eli vihreän kankaan edessä – aivan kuten itse elokuvissa. Tämän jälkeen en ole voinut katsoa huispauskohtauksia ajattelematta, miten ne on oikeasti tehty.

Ihan kuin elokuvissa! Aliisa poseeraa Irvetan Velhopankin aulassa.

Studion ulkotiloissa nousimme Tylypahkan pikajunan vaunuihin. Sinne oli myös rakennettu se silta, jonka Neville tuhoaa viimeisessä elokuvassa. Parasta reissussa oli kuitenkin Hagridin moottoripyörän kyytiin pääseminen.

Opastus kiertokävelyllä oli englanniksi. Koska olin vasta kolmannella, en vielä ymmärtänyt kaikkea, mutta tätini ja mummini tulkkasivat minulle.

Vaikkei mummini ollut lukenut yhtään Harry Potter -kirjaa, hänkin tykkäsi reissusta todella paljon. Suosittelen siis ihan kaikille matkaa studiolle!

Jos minulla olisi mahdollisuus päästä reissuun uudestaan, todellakin menisin. Olen myös kuullut, että on olemassa Harry Potter -huvipuisto – sinnekin olisi hienoa päästä.”

Unelmien matka Harry Potter -studioille

• Harry Potter -elokuvia kuvattiin muun muassa Lontoon kupeessa Watfordissa, Warner Bros. -studioilla.
  • Studioilla voi vierailla, mutta liput kannattaa varata etukäteen mahdollisimman ajoissa, sillä kohde on hyvin suosittu.
  • Osaan lipuista kuuluu edestakainen bussikuljetus Lontoosta, mutta julkisilla pääsee myös perille.
  • Keskimääräinen vierailuaika noin 3,5 tuntia, mutta vierailulla ei ole yläaikarajaa.
  • Lontoossa voi ostaa myös 2,5 tuntia kestävän kävelykierroksen Harry Potter -elokuvien kuvauspaikoille.

Unelmien matka Tottenham Hotspurien otteluun.

Unelmien matka Valioliiga-otteluun

Pauli Borchers, 10, Helsinki: ”Jännittävin hetki oli, kun Harry Kanen tekemä maali hylättiin paitsiona”

”Pelaan keskikentällä Laajasalon Palloseurassa, ja meillä on treenejä kolmesta neljään kertaa viikossa. Jouluna 2019 pääsin Lontooseen katsomaan suosikkijoukkueeni Tottenham Hotspurin ottelua.

Peli oli osa koko perheemme neljän päivän mittaista reissua Lontooseen. Meidän oli tarkoitus mennä isän kanssa otteluun kaksistaan samalla, kun molemmat pikkuveljeni olisivat jääneet äidin kanssa hotellille.

Reissu ei mennytkään ihan niin kuin olimme suunnitelleet. Kun lentomme oli lähdössä joulupäivänä, nuorin pikkuveljeni sairastui oksennustautiin ja hän joutui jäämään äidin kanssa Suomeen muutamaksi päiväksi parantumaan.

Siksi lähdimme isän ja toisen pikkuveljeni Aatoksen kanssa kolmistaan reissuun. Onneksi isäni onnistui ostamaan pikkuveljelleni mustasta pörssistä lipun otteluun vielä melko läheltä meidän paikkojamme.

Paulin (vasemmalla) ja isän kanssa Tottenhamin ottelua pääsi katsomaan myös pikkuveli Aatos.

Tottenhamille oli valmistunut uusi stadion vain puolisen vuotta ennen reissuamme, ja se oli todella hieno. Yksi reissun kohokohdista oli, kun pääsimme vierailemaan uudessa fanikaupassa ja sain sieltä Spursin pelipaidan.

Kyseinen ottelu oli osa kuuluisaa Valioliigan Boxing Dayn eli tapaninpäivän ottelukierrosta, ja se oli loppuunmyyty. Mitä lähemmäs saavuimme stadionia, sitä enemmän katukuvassa oli ihmisiä, joilla oli Tottenhamin kaulaliinat tai pelipaidat yllään.

Valioliigan otteluissa erityisesti vieraskatsomoissa saattaa olla paljon kovaäänisiä faneja, mutta me istuimme perhekatsomossa, ja siellä oli rauhallisempaa. Toki, kun Tottenham teki maalin, me hurrasimme ja nousimme seisomaan.

Vastavalmistunut stadion kiilsi uutuuttaan. Stadionille mahtuu lähes 63 000 ihmistä.

Ottelu oli etukäteen heikommaksi oletettua Brightonia vastaan, mutta se ei ollutkaan kotijoukkueelle läpihuutojuttu. Alussa Brighton meni jopa 0–1-johtoon. Ottelun jännittävin hetki oli, kun Harry Kanen tekemä maali hylättiin VAR-tarkastuksen jälkeen paitsiona. Lopulta Tottenham onneksi voitti 2–1. Stadionille mahtuu lähes 63 000 ihmistä, joten tunnelma oli voiton jälkeen korkealla.

Fanitan nuoria pelaajia kuten Kylian Mbappéa ja Erling Haalandia. Tottenhamissa Son Heung-min on yksi lempipelaajistani. Tulevaisuudessa haaveilen pääseväni katsomaan, kun Tottenham pelaa PSG:tä vastaan.”

Yksi reissun kohokohtia oli vierailu fanikaupassa, josta Pauli sai Spursin pelipaidan.

Unelmien Valioliiga-matka

• Valioliigassa pelaa 20 jalkapalloseuraa, joista kaikki pelaavat toisiaan vastaan kaksi kertaa kauden aikana: kerran kotona ja kerran vieraissa. Näin kullekin seuralle tulee kautta kohti 38 ottelua.
  • Liput Valioliiga-otteluihin täytyy yleensä varata etukäteen, sillä ottelut myydään yleensä ennakkoon loppuun.
  • Tottenham Hotspurin kotiotteluliput myydään yleensä One Hotspur -faniyhteisön jäsenille, mutta yhteisöön on mahdollista liittyä.
  • Jotkut matkanjärjestäjät myyvät matkapaketteja, johon kuuluu ottelulippujen lisäksi myös lennot ja majoitus.
Unelmien matka Kööpenhaminaan

Iltavalaistuksessa kimmeltävä Tivoli teki Matildaan vaikutuksen.

Unelmien matka kaverin kanssa Kööpenhaminaan

Matilda Teimonen, 12, Helsinki: ”Oli hauskaa olla reissussa kaverin kanssa”

”Sain kymmenvuotislahjakseni reissun ulkomaille kaverini kanssa. Valitsin matkakohteeksi Kööpenhaminan, koska siellä on tosi paljon tekemistä ja nähtävää, ja kaupunkiloma sopi juuri meille.

Täytin kymmenen vuotta tammikuussa 2019. Lähdimme koulusta perjantaina kesken koulupäivän ystäväni Helenan kanssa. Mammani saattoi meidät lentokentälle, josta lensimme ihan kaksistaan Kööpenhaminaan. Äitini oli siellä jo valmiiksi työmatkalla, joten hän tuli meitä vastaan lentokentälle.

Lensimme ensimmäistä kertaa ilman aikuisia, ja se oli aika jännittävää. Meillä oli lentokentällä saattaja ja lentokoneessa lentokoneavustaja, joten kaikki meni hyvin.

Vierailut maailmanennätysmuseoissa ja paikalliset hodarit jäivät Matildan ja Helenan mieleen.

Kööpenhaminassa majoituimme Scandic Palace -hotelliin. Meillä oli aika hyvänkokoinen huone, ja aamulla pääsimme hotelliaamupalalle.

Kävimme Helenan kanssa maailmanennätysmuseoissa, jossa oli muun muassa maailman pullein ja maailman pisin mies vahanukkeina. Ne olivat todella suuria, ja otimme niiden kanssa kuvia.

Myös Kööpenhaminan Tivoli oli tosi kiva ja iso. Vierailimme siellä illalla, joten laitteet oli valaistu satumaisesti. Mieleeni jäi erityisesti vuoristorata, joka kiisi ulkona ja sisällä. Sisätiloissa oli esimerkiksi todella hienoja jääpalatseja.

Reissun aikana söimme hodarikioskeilla varmaan viisi kertaa. Ne olivat erilaisia – ja paljon parempia – hodareita kuin Suomessa: kyseessä oli vähän niin kuin nakkipiilo, jonka sisään laitettiin majoneesia. Hodarit olivat kyllä yksi reissun herkullisimmista asioista.

Matildan unelmien matka oli reissu kaverin kanssa Kööpenhaminaan.

Matilda ja Helena lensivät Kööpenhaminaan kaksistaan. Perillä odotti Matildan äiti.

Oli hauskaa olla reissussa kaverin kanssa. Mukana oli koko ajan joku, jonka kanssa puhua ja joka tykkää meidän ikäisiemme jutuista.

Kävimme esimerkiksi kahdessa perinteikkäässä tavaratalossa Magasinetissa sekä Illumissa ostamassa vaatteita. Pitkän viikonlopun päätteeksi lensimme äidin ja Helenan kanssa Suomeen.

Suosittelen reissaamista kaverin kanssa oikeastaan kaikille yli 10-vuotiaille. Matka oli tosi kiva kokemus, ja se on jäänyt tekemistäni reissuista kaikista parhaiten mieleeni. Kaverin kanssa ei edes tarvitse lähteä ulkomaille – joku suomalainen kaupunki voi näyttäytyä ihan erilaiselta, kun sinne pääsee seikkailemaan kaverin kanssa.”

Unelmien reissu Kööpenhaminaan kaverin kanssa

• Tanskan pääkaupungissa on yli 600 000 asukasta, joten se on noin Helsingin kokoinen.
  • Kööpenhaminaan lentää 1,5 tuntia, mutta sinne pääsee myös laivalla ja junalla Ruotsin kautta.
  • Kaupunki on tunnettu Tivolistaan ja Pieni merenneito -patsaastaan.