Verkossa mainontaa on usein vaikea erottaa verkkosivustojen toimituksen tuottamasta sisällöstä, sillä nykyään maksetut jutut eivät ole ainoastaan pitkästyttäviä mainosvideoita, vaan hauskaa ajanvietettä.
Elokuvista tuotetaan nettiin sekä kaupallista sisältöä, jonka julkaisemisesta verkkosivustot saavat rahaa, että ei-kaupallista sisältöä, jonka julkaisemisesta ei makseta. Kaupallisen sisällön tarkoituksena on tuoda mainostettavalle asialle näkyvyyttä ja ostajia, kun taas ei-kaupallisen sisällön ei ole tarkoitus myydä mitään.
– Maksettua mainontaa ovat esimerkiksi netin mainospaikoilla olevat mainokset eli nettibannerit. Ei-kaupallista sisältöä taas ovat esimerkiksi elokuva-arvostelut sekä yleiset uutiset tulevista elokuvista, Disneyn tiedottaja Niko Kananen kertoo.
Eri mediat saavat rahaa myymällä verkkosivujensa mainostilaa, ja mainospaikoista saadut tulot ovat usein tärkeä tulonlähde. Mainostajalle netti on hyvä kanava, sillä internet tavoittaa lähes jokaisen ja mainoksien toimivuutta on helppo seurata.
Mainostaja saa tietoa esimerkiksi mainoksien näyttämiskerroista ja klikkausmääristä. Lisäksi mainos voidaan suunnata halutulle ryhmälle esimerkiksi sivuston käyttäjien itse julkaisemien tietojen ja päivitysten mukaan. Oletko miettinyt, miksi juuri tietyt mainokset näkyvät sinulle? Esimerkiksi Google-hakua tehdessä mainokset tulevat kirjoittamiesi hakusanojen perusteella!
Hupia ja kaupallisuutta
Sisältöyhteistyö on usein verkkotoimituksen kanssa yhteistyössä tehtyä sisältöä, joka yhdistää hauskuuden, hyödyn ja tuotteen tai asian näkyvyyden. Tämä myös vaikeuttaa mainonnan tunnistamista.
– Elokuvista nettiin tehtävät sisältöyhteistyöjutut on tarkoitettu hauskuuttamaan lukijoita ja samalla antamaan tietoa elokuvista ja hahmoista. Esimerkiksi koululainen.fi-saitilla on ollut viime vuosina muutamia kilpailuja Helinä-Keiju-elokuvasta sekä Monsterit Yliopisto– ja Lentsikat-leffoista. Moni varmasti muistaa myös hauskat testit, kuten Testaa, mikä smurffi olet! Niko luettelee.
Peleillä ja testeillä on hauskuuden lisäksi tavoitteena tuoda rahaa mainostajalle. Ihmisten sitouttaminen tapahtuu juuri mukavien, usein ei-kaupallisilta vaikuttavien sisältöjen kautta. Testejä tehdessä ja pelejä pelaillessa merkin tai tuotteen ympärille rakentuu positiivinen tunneside.
– Melkein kaikki lasten ja nuorten käyttämät verkkopalvelut ovat kaupallisten toimijoiden ylläpitämiä. Mitä kauemmin käyttäjä viettää aikaa verkkopalvelussa, sitä todennäköisemmin hän sitoutuu tuotteeseen tai merkkiin ja lopulta ostaa jotain, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin projektipäällikkö Suvi Tuominen toteaa.
Medialukutaito kunniaan
On hyvä tietää, minkälaiset eri nettisivujen tarkoitusperät ovat.
– On opittava olemaan kriittinen ainakin niiden asioiden suhteen, jotka tuntuvat epämiellyttäviltä, Niko tarkentaa.
Myös hyviltä tuntuvat mainossisällöt on tärkeää erottaa ei-kaupallisesta sisällöstä.
– Mainonnalla on aina tietty tarkoitusperä: käyttäjän halutaan ostavan jotain. Mainonta ei koskaan ole puolueetonta tiedonvälitystä, vaan siinä jätetään tarkoituksella joitakin asioita kertomatta ja korostetaan tiettyjä ominaisuuksia, Suvi muistuttaa.
Teksti: Hilppa Alanko
Kuva: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland
ok…
ÖH………………………………………….
Uups sori menin vahan pitkalle tossa askesessa kommentissa ni sori ei ollu tarkotus loukata ketaan!