Reilu luokka 2011 -kilpailussa on kolme päätehtävää. Tehtävät voi suorittaa siinä järjestyksessä ja aikataulussa kuin luokallenne parhaiten sopii.
Päätehtävien lisäksi voitte tehdä niin paljon lisä- ja kotitehtäviä kuin haluatte.
Halutessanne voitte tulostaa päätehtävät tekstitiedostona tästä linkistä.
Jos haluatte tulostaa luokkanne seinälle värikkään tehtäväjulisteen, se löytyy tästä linkistä.
1. tehtävä: Ameebaralli
Oppilaat muodostavat kaksi solua. Molempiin soluihin tarvitaan rinki eli tuma, joka muodostetaan seisomalla selkä tuman keskustaan päin, kyynärpäistä liitettynä yhteen viereisen oppilaan kanssa. Tuman ympärille muodostetaan toinen rinki eli soluseinä, kasvot tumaan päin ja kyynärpäistä liitettynä yhteen viereisen oppilaan kanssa. Soluseinän ja tuman väliin jää tyhjää alkulimaa. Ralli alkaa lähtöviivalta ja kulkee sovitun reitin kautta maaliin.
Tuunaa tehtävä!
– Hyvä yhteispeli auttaa
– Hyräilkää tai laskekaa rytmiä, jolloin yhteistyö helpottuu
– Rallin reitti voi olla lyhyt ja suora tai se voi kulkea hankalammassa maastossa esim. metsässä
Lisätehtäviä löydät täältä.
Kuukauden kotitehtävä löytyy täältä.
Keskustele tehtävistä ja ryhmätyöstä täällä.
2. tehtävä: Löydä piha
Jokainen luokan oppilas käy koskettamassa mahdollisimman nopeasti leikin tuomarin määräämiä kohteita, esimerkiksi kymmentä eri puun runkoa, kiveä, leikkitelinettä, talonnurkkaa jne. Leikin tuomari antaa merkin ja jokainen lähtee koskettamaan puun runkoja samalla laskien. Kuka palaa lähtöpaikalle ensimmäisenä?
Tuunaa tehtävä!
– Valitaan kosketettavat luontokohteet ympäristön mukaan
– Opettaja katsoo kellosta aikaa. Ajanotto loppuu, kun viimeinenkin leikkijä on palannut takaisin lähtöpaikalle. Seuraavaksi käydään koskettamassa samalla tavalla kymmentä kiveä. Lopuksi verrataan aikoja. Kummat voittivat, puut vai kivet? Mistä tulos voisi johtua?
– Pyydetään koskettamaan jotain sellaista, mitä alueella on vähän tai vaikeammin huomattavissa
– Tehdään tehtävä pareittain esimerkiksi olkapäät yhdessä.
– Luokka jaetaan kahteen tai useampaan joukkueeseen.
– Opettaja sanoo tai näyttää karttamerkkejä, joita vastaavia paikkoja oppilaiden tulee löytää.
Lisätehtäviä löydät täältä.
Kuukauden kotitehtävä löytyy täältä.
Keskustele tehtävistä ja ryhmätyöstä täällä.
3. tehtävä: Mahtava keisari
Mahtava keisari hallitsee pientä kukkulaa tai paikkaa, josta on näkyvyys jokaiseen suuntaan. Leikki alkaa, kun keisari antaa käskyn poistua kukkulaltaan, laittaa kämmenet silmilleen tai sulkee silmänsä ja laskee kymmeneen. Keisarin laskiessa alamaiset, eli muut leikkijät, poistuvat kukkulalta haluamaansa suuntaan. Kun keisari on saanut laskunsa päätökseen, hän huutaa ”seis”. Mahtavan keisarin voi päihittää kuten peili-leikissä, eli alamaisen on päästävä koskettamaan keisaria niin, ettei tämä huomaa liikettä. Keisarin tulee antaa alamaisille mahdollisuus lähestyä häntä asettamalla kämmenet silmilleen, mutta vain valitsemansa ajan mukaan. Jos keisari näkee alamaisen liikkuvan, on hänen poistuttava kukkulalta ja aloitetettava lähestyminen kukkulan alta uudestaan. Kun alamainen pääsee koskettamaan keisaria, tulee alamaisesta uusi keisari.
Tuunaa tehtävä!
– Mahtava keisari voi hallita alamaistensa liikkumista sanomalla ”minulla on valta…” tai ”liikkukaa kuin…” ja antamalla sitten ohjeen liikkua esimerkiksi hyppien, kontaten tai kuin karhu, tiikeri…
– Keisarin suosioon voi päästä myös kehumalla. Jos keisari tykkää kehuista, voi hän päästää alamaisen etenemään kaksi askelta kerralla.
Lisätehtäviä löydät täältä.
Kuukauden kotitehtävä löytyy täältä.
Keskustele tehtävistä ja ryhmätyöstä täällä.
Happy Feet 2 -tehtävä löytyy täältä.
Yhteistyössä:
Kommentit
Oma kommentti