Reilut robotit voittivat Reilu luokka -kisan toisen tehtävän

Reilu luokka -kilpailun toinen tehtävä on ratkennut, ja leffateatteriin lähetetään upean robottipelin luonut luokka. Kannattaa napata muutkin hauskat leikki-ideat talteen!

Reilu luokka -kilpailun toisen tehtävän voittajat

Reilu luokka -kilpailun toisen tehtävän voiton vie Metsokankaan koulun 4 AH -luokka Oulusta. Luokka esittelee videollaan monipuolisen, kolmiulotteisen Roboteam-lautapelin, jossa kulkevat koululle hankitut Be Bot -robotit.

Tuomaristo vaikuttui vaivannäöstä ja ajasta, jonka oppilaat ovat käyttäneet pelin suunnitteluun ja rakentamiseen. Lautapelistä kehkeytyi oma maailmansa, jossa robottien esteinä on taloja, kirkko, vesialueita, 3D-kynällä tehtyjä rakennelmia, tunneleita ja liikennemerkkejä. Pelin ideana on ohjelmoida robotti kulkemaan talolta talolle. Reitiltä löytyy erilaisia ryhmätehtäviä, jotka voivat olla vaikkapa liikunnallisia, matemaattisia pulmia tai kädentaitohaasteita.

Kokonaisuudessaan pelin tekeminen yhdisti oppilaita ja antoi kaikille mahdollisuuden käyttää omia vahvuuksiaan Reilu luokka -pelin tekemisen kautta, kertovat luokan opettajat Jaana Hekkanen ja Petri Korpi. 

Hippaa ja muistipelejä

Kunniamainintoja jaettiin kolme. Kaverien kehuminen kuului ilahduttavan monen luokan peliin tai leikkiin. Pölhön koulun 5.-luokka Lautiosaaresta ideoi simppelin kehuhipan, jossa kiinni jääneen kaverin voi vapauttaa kehumalla häntä.

Aleksis Kiven koulun 5–6 A Siuntiosta kehitti kekseliään mutta yksinkertaisen ihmismuistipelin, joka on helposti kaikenikäisten pelattavissa ilman erillisiä valmisteluja. Säännöt peliin löydät tämän sivun lopusta.

Kolmannen kunniamaininnan nappaa Eskon ritareiden rohkeusrata, joka on hausjärveläisen Eskon koulun 6 A:n tuotantoa. Liikunnallisella radalla tutustutaan keskiajan ritari-ihanteisiin esimerkiksi keppihevosratsastusradalla, vatsalautaturnajaisissa, Kiinanmuurin murtajaisissa ja miekkaillen. Luokka kutsui myös kummiluokkansa, ykkösluokkalaiset, suorittamaan rataa.

Reilu luokka -kisaan osallistunut ritarirata

Tuomaristo kiittää kaikkia osallistujia nokkelista peli- ja leikki-ideoista!

 

Ihmismuistipeli

Valitaan kaksi vapaaehtoista, jotka menevät hetkeksi kuulo- ja näköetäisyyden ulkopuolelle. Sillä välin valitaan muusta ryhmästä parit. Jos oppilaita ei ole parillinen määrä, voi opettaja olla jonkun pari.

Parit valitsevat yhteisen vahvuuden tai tunteen (esimerkiksi ystävällisyys, suru, ilo…) ja keksivät siihen liittyvän yhteisen liikkeen. Parit vaihtavat paikkaa niin, että eivät välttämättä ole vierekkäin. Ulkopuolella olleet tulevat ryhmän luo ja yrittävät vuorotellen löytää parit. Kun ulkopuolinen koskee johonkin henkilöön, hänen pitää tehdä liike. Kun pari (eli kaksi samaa liikettä) löytyy, kaikki voivat yhdessä arvata, mitä vahvuutta liike kuvastaa.

Aleksis Kiven koulun 5–6 A

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti