Meidän poppoo, eli mantsäläläisen Sääksjärven koulun 4.-luokka on kehittänyt ihan omia leikkejä ja muokannut valmiista leikeistä omia versioitaan. Kokeilkaa tekin!
Kivihippa
– Ensin valitaan hippa.
– Opettaja tai joku muu leikin ulkopuolinen käy laittamassa kiven yhden oppilaan käteen. Kaikilla pitää olla silmät kiinni.
– Hippa ottaa kiinni muita. Turvapaikan voi sopia, mutta se ei ole pakollinen.
– Kun hippa saa jonkun kiinni, hän sanoo: ”Avaa kätesi.” Jos kädessä ei ole kiveä, henkilö voi jatkaa leikkiä. Mutta jos henkilöllä on kivi, hän jää kiinni.
– Kiveä ei saa antaa toiselle henkilölle, eikä kiveä saa näyttää muille tai hipalle.
– Äsken ollut hippa saa piilottaa kiven jollekulle ja hippa vaihtuu. Leikki alkaa alusta.
Tekijät: Viivi Räty ja Anni Ahtiainen
Yksijalkahippa
– Liikutaan yhdellä jalalla.
– 1-2 hippaa.
– Kun on jäänyt kiinni, jäädään seisomaan kahdella jalalla.
– Pelastus toimii nostamalla kiinnijääneen jalkaa.
– Kun pelastaa, saa olla kahdella jalalla.
– Hippaa vaihdetaan joskus.
Tekijät: Eemeli Uusi-Simola ja Kasperi Laakkonen
Chiliä ja vettä
– Yksi hippa yrittää ottaa toisia kiinni.
– Heti kun hippa saa jonkun kiinni, jääneen pitää heiluttaa kättään suunsa edessä, aivan kuin chili polttaisi.
– Jääjästä tulee hippa, ellei hän heti heiluta kättä suun edessä.
– Pelastaa voi koskettamalla toista, ja sitten pitää esittää juovansa vettä. Sitten pelastaminen on onnistunut.
Tekijät: Niklas Korkee ja Tatu Maanela
Lipunryöstö
– Pelataan joukkueittain.
– Pelikenttä jaetaan kahtia.
– Kentän molemille puolille piilotetaan lippu. Lipun pitää olla vähän näkyvissä.
– Vastustajan lippu pitää viedä oman lipun luo.
– Vastustajan puolella vastustaja saa ottaa kiinni.
– Jos jää kiinni, joutuu vankilaan. Vankilan vartijaa ei saa olla. Vankilan pitää olla kaukana rajasta.
– Vankilasta voi pelastaa hyppimällä kaksi tasahyppyä vangin edessä.
– Pelin voittaa joukkue, joka saa vastustajien lipun oman lipun luo, tai joka saa toisen joukkueen kaikki pelaajat kiinni.
Tekijät: Jarkko Kärpänen ja Santeri Kiuru
Joukkuepolttopallo
– Maahan piirretään iso rinki ja se jaetaan viivalla keskeltä kahtia.
– Tehdään tasajoukkueet.
– Molemmat joukkueet menevät omalle ringin puoliskolle.
– Molemmat joukkueet heittävät pallolla ringin sisällä olevia.
– Molemmista yksi on ringin ulkopuolella hakemassa palloa.
– Aina kun ringin sisällä olevaan pelaajaan osuu, hänestä tulee oman joukkueensa pallonhakija. Myös entinen pallonhakija jää hakemaan palloa.
– Se, kumman joukkueesta kaikki joutuvat pallonhakijoiksi, häviää.
Tekijät: Aurinna Nieminen, Eemeli Piirainen ja Kalle Päiväniemi
Paripallo
– Paripallossa on yksi hippa, joka saa ensimmäisenä pehmopallon.
– Hän yrittää heittää toisia pelaajia niin, että he jäisivät; päästä ei pala!
– Jos heitto menee ohi, ja joku muu kuin jääjä saa pallon, hän menee sovittuun paikkaan ”turvaan”. Silloin jonkun toisenkin täytyy mennä turvaan (ei hipan).
– He alkavat syötellä palloa. Jokaisesta onnistuneesta kopista tulee elämä. Kun kolme kertaa on syötelty, toinen heittää pallon takaisin peliin. He lähtevät juoksemaan taas hippaa karkuun.
– Jos hippa osuu pallolla henkilöön, joka on syötellyt, häneltä lähtee elämä (ei hipalta). Mutta jos hänellä ei ole elämiä, hän jää hipaksi.
Tekijät: Emmi Martikainen ja Lotta Runkokari
Kommentit
Oma kommentti