Mutkia matkoilla

Lomamatkat ovat usein ikimuistoisia kokemuksia, mutta matkamuistoksi voi jäädä myös noloja mokia. Uudet maisemat tai vieras kieli voivat aiheuttaa yllättäviä tilanteita, joita voi taas kotona muistella nolostellen ja nauraen. Koululaisen lukijat kertovat millaisia mokia heidän matkoilleen on mahtunut.

Väärässä bussissa

Tämä ei tapahtunut minulle, vaan pikkuveljelleni. Olimme reissussa bussilla ja pysähdyimme hetkeksi. Sitten tuli aika palata busseihin, mutta veljeni meni vahingossa istumaan aivan samanlaiseen bussiin, joka ei ollutkaan meidän bussi. Onneksi hän huomasi sen ennen kuin bussi lähti liikkeelle.

Jäätävää vettä

Olimme viime kesänä Pärnussa lomalla. Olin menossa uimaan ja ajattelin, että onpas ihanaa mennä lämpimään veteen. Hyppäsin keskelle allasta, mutta vesi olikin aivan jääkylmää. Huusin täyttä kurkkua, mutta onneksi kukaan ei ollut kuulemassa.

Saksan kieli ei sujunut

Olin juuri aloittanut saksan lukemisen koulussa. Halusin kokeilla, millainen kielitaitoni on. Aloin jutella erään saksalaisen kanssa saksaa. Hän sanoi jotain, mitä en ymmärtänyt. Vastasin hänelle englanniksi. Saksalainen oli ihan ymmällään, koska hän luuli, että olin saksalainen. Minua rupesi nolottamaan ja juoksin nopeasti pois.

Piilossa hyllyjen takana

Olin äitini kanssa kaupassa. Äiti meni hakemaan banaaneita huomaamattani. Kiertelin kaupassa ja näin kivan ripsarin ja kysyin: ”Saisinko ostaa sen?” Kun olin saanut sanottua sanat suustani, katsoin vieressäni olevaa henkilöä ja huomasin sen olevan vanha pappa. Juoksin heti jonnekin hyllyjen sekaan piiloon, koska se oli niin noloa!

Erehdyin henkilöstä

Olimme junassa matkalla Helsinkiin. Luulin erästä naista äidikseni ja kosketin hänen selkäänsä ja kysyin: ”Mennäänkö ravintolavaunuun?” Nainen kääntyi ja katsoi minua oudosti. Pyysin anteeksi ja hävisin paikalta toiseen vaunuun.

Hippaa uima-altaalla

Olimme perheeni kanssa lomamatkalla Espanjassa. Olin veljeni kanssa heti lomamme ensimmäisenä päivänä hotellimme uima-altaalla hippaa. Kun minä yritin saada veljeäni kiinni, niin sukelsin veden alla, kunnes näin jonkun seisovan altaan toisessa päässä.

Ajattelin, että se oli varmasti veljeni. Uin hänen taakseen ja säikäytin hänet. Kun hän kääntyi katsomaan minua, huomasin että siinä olikin joku aivan vieras mies, joka katsoi minua vihaisesti. Onneksi tämän jälkeen en enää törmännyt loman aikana siihen mieheen.

Jalat heiluvat villisti

Laskin vesiliukumäkeä noin 3–5 vuoden ikäisenä. Minulla oli uimarengas, ja laskin pää edellä. Kun tulin veteen, oli pääni veden alla ja heilutin vain randomisti jalkoja.

Kortti lattialla

Olimme perheeni kanssa Mallorcalla. Menimme aamiaiselle, ja minun piti näyttää aamiaiskortti tarjoilijalle, mutta tiputin sen lattialle. En saanut sitä nostettua, kun minulla oli niin lyhyet kynnet. Tarjoilija katsoi hieman ihmeissään touhuani.

Pullopostia

Olin kesällä leirillä. Halusimme kaverini kanssa lähettää pullopostia ja menimme läheiseen metsään hakemaan pulloa. Löysimmekin ison Jaffa-pullon. Teimme kirjeen, jonka laitoimme pulloon ja veimme pullon veteen.

Seuraavana aamuna menimme kiireesti rantaan. Toivoimme, että joku olisi vastannut. Siellä kaverini huusi: ”Täällä, täällä!” Avasimme pullon ja näimme kirjeen. Hehkutimme kaikille saanemme vastauksen, mutta vasta illalla huomasimme, että se olikin meidän lähettämämme kirje!

Väärä nappula

Olimme Espanjassa lomalla ja tulimme hotellille ekaa kertaa. Siellä käytävässä oli pimeää, joten yritimme saada valoja päälle. Painoimme semmoisia nappeja seinissä, jotka näyttivät valokatkaisimilta, mutta ne olivatkin ovikelloja. Yksi tyyppi avasi oven, mutta onneksi hän ymmärsi englantia ja antoi anteeksi sekoilumme.

Tunika korvissa

Olin perheeni kanssa Teneriffalla. Olimme ostoksilla ja huomasimme, että pari tyttöä leikki alhaalta tulevan ilmastoinnin kanssa. Minusta se näytti kivalta, mutta minulla oli vain lyhyt tunika, enkä halunnut sen nousevan. Kävimme putiikissa, enkä palatessamme muistanut ilmastointia. Sitten tunika vain nousi ja vaikka yritin pitää sitä alhaalla. Noloa!

Noloa kommentointia

Kun olimme laivalla, sanoi meitä paljon pienempi poika leikkipaikalla meille: ”Jos karkailette, kerron teidän äidille ja isälle.” Poika oli meille tuntematon ja jotenkin meitä nolotti moinen sanominen. Äitiäni se myös nauratti.

Väärä osuma

Heittelin siskoni kanssa palloa uima-altaalla. Hetken aikaa heitteleminen sujui hyvin, kunnes pallo lensi suoraan aurinkotuoleille ja joidekin ihmisten tavaroihin. Se oli tosi noloa, joten siirryimme kauemmaksi heittelemään palloa.

Huono näkö

Olin äidin, isin ja meidän tuttavaperheen kanssa Ranskassa, kun olin noin 5-vuotias. Olimme vesipuistossa, ja pyysin äitiäni laittamaan minulle uimalasit päähän. Sitten huomasinkin, että nainen ei ollutkaan äitini, vaan joku tuntematon tyyppi.

Jäätelö säilyi

Olin uima-altailla ja söin jäätelöä. En katsonut kunnolla mihin astuin, joten liukastuin. Tipuin altaaseen vaatteet päällä. Onneksi ehdin heittää jäätelön pois ja enoni sai sen kiinni. Kyllä nolotti nousta ylös altaasta, kun melkein kaikki tuijottivat.

Ahdas huppari

Perheeni ja minä olimme Turkissa. Lähdimme kauppatorille ostamaan tuliaisia kavereille, kun sitten näimme vaatekaupan. Halusin sovittaa yhtä hupparia, joten laitoin sen päälleni. No, siihen asti meni hyvin. Kun sitten olin ottamassa hupparia pois, se jäi päähäni kiinni. Turkkilainen vaatekauppias joutui kiskomaan sen pois. Se oli supernoloa.

Räpiköintiä altaassa

Kävelin isän ja äidin kanssa Maltalla suurehkolla kävelykadulla, jonka keskellä oli joissakin kohdissa suuria veistoksia lasikuvun alla. Menin katsomaan vähän lähempää yhtä veistosta, jonka ympärillä oli vesiallas.

En kuitenkaan huomannut sitä, vaan kävelin suoraan vesialtaaseen ja kastuin ihan kokonaan. Se ei ollut vielä pahin juttu. Veistoksen vieressä seisoi kaksi maltalaista teinityttöä, ja he näkivät kaiken aina altaaseen astumisesta ja sieltä ylös räpiköimiseen.

Räpyläkävelyä

Olin kerran perheeni kanssa lomalla Tanskassa. Halusimme mennä uimaan, ja koska ulkona satoi, menimme uimahalliin. Siellä oli räpylöitä ja menin niillä sitten uimaan. Vähän ajan kuluttua huomasin, että kaappini avain oli hukkunut. Aloimme etsiä sitä, ja tulin räpylät jalassa pois altaasta.

Silloin luokseni tuli uimavalvoja, joka sanoi minulle jotakin englanniksi. En ymmärtänyt mitään. Samassa joku tyttö tuli palauttamaan avaimeni. Sitten isäni tuli paikalle, ja uimavalvoja sanoi saman asian myös hänelle. Isä kertoi minulle, että räpylöillä ei saa kulkea maalla! Olin aika nolona tästä koko jutusta.

Istuin mukiin

Istuin vahingossa etelänmatkalla vesimukin päälle. Jouduin olemaan aika pitkän aikaa märissä housuissa. Näytti ihan siltä kuin olisin pissannut housuihini. Kyllä nolotti!

Jumissa vessassa

Jäin vessaan jumiin 5-vuotiaana. Henkilökunnan piti tulla purkamaan lukko ovesta että pääsin ulos.

Pöytä kaatui

Olimme perheen kanssa Turkissa. Olimme aamupalalla. Olin hakenut ruokaa ja siirtelin ruokiani lautasella, kun yhtäkkiä pöytä kaatui ja kaikki lensi lattialle. Kaikki tuijottivat minua oudosti.

Sipsit levisivät

Laivalla kävimme taxfree-myymälässä. Ostokset maksettuamme puristin ostamaani sipsipussia, ja samassa koko pussi poksahti rikki. Kaikki sipsit levisivät ympäri lattiaa. Siinä me sitten äitini kanssa kyykimme ja keräilimme sipsejä.