Yksinkertaisia videopelejä
1940-luku
1945: Ensimmäinen Koululainen ilmestyi. Lehdessä ei kerrottu videopeleistä, sillä niitä ei ollut vielä keksitty. Vuoden 1940 Maailmannäyttelyssä oli kuitenkin esitelty tulevaa enteilevä peliautomaatti Nimatron. Se painoi yli tuhat kiloa ja osasi pelata yksinkertaista tulitikkupeliä valoja vilkuttelemalla.
1950-luku
1958: Järkälemäisille laboratoriotietokoneille kehitettiin kokeellinen pallopeli Tennis for Two. Näyttönä toimi alkeellinen oskilloskooppi, joita käytettiin lähinnä sähkövirran mittaamiseen. Kokeile peliä tässä!
1960-luku
1962: MIT-yliopiston tutkijoiden Spacewar! oli avaruustaistelu kahdelle pelaajalle. Sitä pelattiin isoilla ja valtavan kalliilla PDP-1-keskusyksiköillä, jollaisia oli tarkoitus käyttää ainoastaan vaativaan tutkimustyöhön – ja vaivihkaa myös pelaamiseen. Tieto uudesta pelikeksinnöstä levisi innokkaan yliopistoväen kautta oppilaitoksesta toiseen, ja Spacewaria kopioitiin ahkerasti lukemattomille eri laitteille. Kokeile peliä tästä!
1970-luku
1973: Sana ’videopeli’ keksittiin. Ensimmäiset mikrotietokoneet, kotikonsolit ja kolikoilla toimivat videopeliautomaatit toivat pelit viimein kaikkien ulottuville. Pelit olivat vielä yksinkertaisia, kuten tekstiseikkailu Oregon Trail ja pöytätennistä matkiva Pong. Se ei haitannut pelien suosiota. Erään tarinan mukaan Pong-peliautomaatit olivat ilmestyessään niin suosittuja, että ne menivät jatkuvasti tukkoon kolikoista. Kokeile peliä tästä!
Peli-innostuksen pelastus
1980-luku
1983: Pelaajat saivat tarpeekseen yksinkertaisista ja hätäisesti tuotetuista peleistä. Peli-innostus uhkasi hiipua. Tilanteen korjasi vuonna 1985 länsimaissa julkaistu NES eli Nintendo Entertainment System ja sen nykypäivänäkin tunnetut hittipelit Donkey Kong, Zelda ja Super Mario. Kokeile peliä tästä!
Suomessa suosituin pelilaite 1980-luvulla oli Commodore 64 -kotitietokone. Se sai lempinimen ’Tasavallan tietokone’.
1990-luku
1995: Ensimmäinen PlayStation tuli myyntiin ja sai hullaantuneen vastaanoton. ”Pleikkari” teki pelaamisesta muodikasta. Myös pc-koneet kehittyivät ja yleistyivät pelikäytössä. Niillä kyettiin pyörittämään näyttäviä kolmiulotteisia maisemia mm. Tomb Raider -seikkailupelissä. Kokeile peliä tästä!
2000-luku
2004: Massiivinen World of Warcraft -verkkoroolipeli käynnistyi ja koukutti miljoonat pelaajat ympäri maailmaa tietokoneidensa ääreen.
2006: Wii-pelikone villitsi pelaajat. Sen erikoisuutena olivat liikkeentunnistavat ohjaimet. Niiden avulla esimerkiksi golfin ja tenniksen peluu onnistui ruudun ääressä huitomalla.
Pelaaminen on suosittu harrastus
2010-luku
2011: Pelaajat pääsivät ensimmäistä kertaa rakentamaan Minecraftin palikkamaailmassa.
2016: Ihmiset riensivät ulos pyydystämään hirviöitä Pokémon Go -pelissä.
2017: Ilmaiseksi pelattava Fortnite-ammuntapeli julkaistiin.
2020-luku
2024: Koululainen juhlii 80-vuotistaivaltaan. Sillä välin pelaamisesta on tullut eräs maailman suosituimmista harrastuksista. Jopa suositumpaa kuin elokuvat ja musiikki yhteensä. Uusia pelejä julkaistaan tuhansittain niin tietokoneille, pelikonsoleille kuin puhelimillekin. Monet työskentelevät päivittäin pelien parissa ohjelmoiden, suunnitellen tai peleistä kirjoittaen. Pelejä ja pelaamista käytetään myös kouluissa oppimisen apuna.
Juttu on julkaistu Koululainen 4/2024 -lehdessä.
Lue lisää: Haluaisitko aloittaa uuden harrastuksen? Listasimme 25 hauskaa vaihtoehtoa
Kommentit
Oma kommentti