14-vuotias Vili loi itselleen kesätyön romupyörien kunnostamisesta

Kesätyöksi ajateltu puuha laajeni jo keväällä niin isoksi, että Vili ei malttanut odottaa kesään.

Vili haluaa omalla työllään mahdollistaa sen, että mahdollisimman monet pääsisivät nauttimaan pyöräilystä.

Vili haluaa omalla työllään mahdollistaa sen, että mahdollisimman monet pääsisivät nauttimaan pyöräilystä.

Mustaan öljyyn tahriintuneet kädet nappaavat varaston hyllyltä ruuvimeisselin ja jakoavaimen. Niiden avulla pinkin pyörän eturenkaasta irtoaa ensin jarrujen ruuvi ja sitten vaihteiden pultti. Toinen pultti pitää rengasta paikoillaan, ja sen irrottua rengas on valmis nostettavaksi irti. Työ sujuu helponnäköisesti ja nopeasti, joten on selvää, että pyörää huoltava Vili Taipale on hommassa jo kokenut. Se ei ole ihme, sillä 14-vuotias tamperelais­nuorukainen on huoltanut niin monia pyöriä, että loi niiden korjaamisesta itselleen kesätyön.

Tamperelainen Vili oli 14-vuotias, kun hän loi itselleen kesätyön pyörien kunnostamisesta. Kesätyöstä tulikin oikea työpaikka.

Pyörien ostajia olisi enemmän kuin Vili ehtii kunnostaa pyöriä.

Viestitulva yllätti

Kaikki alkoi isän autotallista, jossa Vili on pyörinyt pikkupojasta asti. Ensin hän alkoi rassata omaa pyöräänsä, ja huoltotaidot karttuivat tekemällä ja kokeilemalla.

– Kun kunnostin oman vanhan pyöräni ja möin sen, sain siitä vähän rahaa. Silloin keksin, että voisin alkaa kunnostamaan ja myymään enemmänkin pyöriä, sillä ihmiset antavat pois paljon hyviä pyöriä.

Viime maaliskuun alussa Vili julkaisi kotikaupunkinsa Facebook-ryhmässä ilmoituksen, jossa hän kertoi keräävänsä vanhoja romupyöriä kunnostettavaksi.

– Ajattelin, että saan sitä kautta ehkä kuusi pyörää, Vili muistelee.

Suosio yllätti nuoren yrittäjän, sillä julkaisun myötä hänelle satoi kymmeniä kommentteja ja viestejä. Vanhoja polkupyöriä tarjottiin niin paljon, että hän ei millään voinut vastaanottaa niitä kaikkia.

– Isäni pakettiautoon mahtuu kerralla 20 pyörää. Haimme pyöriä viisi autollista, Vili kertoo.

Tällä hetkellä pyöriä on korjausjonossa niin paljon, ettei hän toistaiseksi voi vastaanottaa uusia.

Pyörien kunnostuksesta ja myynnistä piti tulla kesätyö 14-vuotiaalle, mutta hän ei malttanut odottaa kesään asti, sillä kotiin haetut pyörät houkuttelivat niin kovasti.

Oma pyöräpaja

– Tuosta ja tuosta täytyy hioa, ja sitten maalaan sen, Vili selittää ja silittää sormellaan pyöräpajan seinustalla seisovaa ruskea-mustaa lastenpyörää, jonka runko on päässyt ruostumaan.

Vilin saamien pyörien kunto vaihtelee. Joillekin riittää esimerkiksi ketjujen vaihto ja renkaiden täyttö, mutta jotkut pyörät vaativat täysremontin.

Ennen kunnostusarviota Vili etsii jokaisesta hänelle lahjoitetusta vanhasta pyörästä runkonumeron.

– Tarkistan netissä olevista rekistereistä numeron perusteella, ettei pyörää ole ilmoitettu varastetuksi.

Suihkaus öljyä pitää ketjut kunnossa.

Suihkaus öljyä pitää ketjut kunnossa.

14-vuotiaan kesätyö laajeni eteisestä ihan oikeaksi työksi

Pieni varastokoppi on täynnä ehjiä ja rikkinäisiä pyöriä. Oven vieressä seinällä roikkuu pyörän­renkaita. Hyllyillä siisteissä riveissä nököttää joukko erikokokoisia pihtejä, ruuvimeisseleitä ja jakoavaimia, joiden vieressä on useampi purkki öljyä ketjujen rasvausta varten. Taka­seinän hyllyllä on maalia eri väreissä aina keltaisesta vihreään ja kultaisesta mustaan.

– Kun aloitin nämä hommat, kunnostin pyöriä kotona joko pyörä­kellarissa tai kotimme eteisessä. Mutta äiti ei oikein tykännyt, että eteinen oli aina täynnä pyöriä, Vili kertoo.

Kun kunnostettavien polkupyörien määrä lisääntyi lisääntymistään, Vili vuokrasi kodin lähistöltä kaksi varastokoppia, jotka ovat hänen valtakuntaansa.

– Edelleen teen välillä hommia myös kotona, mutta vain pieniä juttuja, jotka saa kerättyä pois helposti.

Vili tarvitsee kesätyöpäivän aikana monenlaisia työkaluja.

Vili tarvitsee päivän aikana monenlaisia työkaluja.

Kaikille kulkupeli

Bling! Myös kesken haastattelun Vilin puhelimeen kilisee viestejä, joissa hänelle annetaan vanhaa pyörää kunnostettavaksi, pyydetään pyörän keväthuoltoa tai  halutaan ostaa jokin hänen kunnostamistaan ajokeista.

– Kun laitan pyörän myyntiin Facebook-sivulleni, ostaja löytyy yleensä aina jo samana iltana.

Haastatteluviikolla myyntiin on tulossa puhtautta kiiltävä turkoosi naistenpyörä, jonka huollon Vili on juuri saanut valmiiksi. Vili uskoo, ettei sekään ehdi olla myynnissä kauaa.

Hinnoitellessaan myytäviä pyöriä Vili laskee, paljonko niiden kunnostamiseen on kulunut aikaa ja onko hän joutunut ostamaan niihin varaosia. Vili pyrkii pitämään pyörien hinnan kohtuullisena.

– Haluan, että sellaiset ihmiset, joilla ei ole varaa kalliseen pyörään uutena, voisivat saada pyörän minun kauttani.

Rahat säästöön

Vilin työskentely pyörien parissa teki vaikutuksen myös erään pyörä­yrityksen omistajaan, joka tarjosi Vilille kesätöitä. Vili pohti ehdotusta jonkin aikaa, mutta päätyi lopulta jatkamaan omaa yritystään. Yrityksen perustaminen on vaatinut myös paperitöitä.

– Minulle hankittiin oma verokortti. Jos tienaan enemmän kuin 10 000 euroa, minun täytyy alkaa maksaa veroja, Vili tietää.

Hän kirjaa tarkasti ylös kaikki myymänsä pyörät ja niistä saamansa rahat. Keväällä hän aloitti myös 4H-yhdistyksen yrittäjyyskurssin, josta hän saa oppia ja apua yrittäjyyteensä. Osa Vilin ansaitsemista rahoista kuluu varaston vuokraan ja pyörien tarvikkeisiin. Loput rahat Vili laittaa säästöön.

– Säästökohteeni selviää vasta sitten kun hankin sen, Vili vastaa salaperäisesti ja myöntää, että se liittyy jotenkin polkupyöriin.

Voisiko pyörienhuollosta tulla hänen loppuelämän ammattinsa?

– Kyllä minusta kuitenkin kokki tulee isona, Vili vastaa.

Vili loi itselleen kesätyön

Kevät ja katujen sulaminen tarkoittavat polkupyöräyrittäjälle vuoden kiireisintä aikaa.

14-vuotiaan pitää käydä myös koulua

Vili oli muiden tamperelaisten yläkoululaisten tavoin keväällä etäkoulussa. Se ei häntä haitannut.

– Myös välitunnin aikana saatoin tehdä jotain pientä, kuten vaihtaa renkaan. Mutta tunneilla keskityin opetukseen ja luin niiden aikaan tulleet viestit vasta tunnin jälkeen.

Vaikka yritystoiminta pitää nuoren miehen kiireisenä, hän vakuuttaa, että aikaa jää hyvin myös opiskelulle ja rentoutumiselle

– Koulun jälkeen teen ensin läksyt. Vasta sitten tulen pyöriä huoltamaan. Tämä on niin kivaa, että mieluiten käytän tähän vapaa-aikani.

Työjutut eivät aina lopu edes siihen, kun Vili saapuu varastolta kotiin.

– Yleensä iltapalan jälkeen vastaan vielä saamiini viesteihin.

Viikonloppuisin Vili kaivaa pyörävarastostaan oman menopelinsä, rakkaan bmx-maastopyörän, ja kurvailee sillä pitkin Tampereen katuja.

– Pyöräily on kiva harrastus, koska silloin pääsee nopeasti paikasta toiseen!

Juttu on julkaistu Koululaisessa 5/2021.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti