Ellinoora vieraili Reilu luokka -kisan voittajien luona

Espoolainen musiikkiluokka kiri ykköseksi Koululaisen Reilu luokka 2019 -kilpailussa. Palkinnoksi voittajat pääsivät tapaamaan ihailemaansa Ellinooraa.

Espoolaisen Päivänkehrän koulun 5M-luokan oppilaat seisovat pihalla sovitussa järjestyksessä ja odottavat. Kädessään jokaisella oppilaalla on paperilappu, johon on kirjoitettu yksi kirjain. Kun hartaasti odotetun vieraan pinkki tukka viimein vilahtaa, oppilaat nostavat lappunsa ylös. Kirjaimista muodostuu sydämestä kumpuava toivotus: Tervetuloa Ellinoora!

Päivänkehrän koulun 5M-luokka voitti Koululaisen järjestämän Reilu luokka 2019 -kilpailun. Nyt on aika lunastaa pääpalkinto.

Se reiluin luokka

5M-musiikkiluokka ahersi kilpailutehtävien parissa koko syksyn. Idea kilpailuun osallistumisesta tuli Martta Koskenniemeltä ja Vilja Riskalalta, jotka saivat opettaja Liisa Kalliokosken hyväksynnän ehdotukselleen.

– Ope oli heti ihan innoissaan, tytöt iloitsevat.

Myös luokan muut oppilaat innostuivat ajatuksesta. Ideoita yhdistämällä ja kompromisseja tekemällä oppilaat saivat luotua tehtäviin lopputulokset, jotka miellyttivät kaikkia.

– Kun olemme aiemmin tehneet vaikka näytelmiä, meille on tullut vähän kinastelua ja erimielisyyksiä. Nyt niin ei kuitenkaan käynyt, Aarre Liljelund kertoo ylpeänä.

Hyvä ryhmähenki välittyi myös kilpailun tuomaristolle, joka palkitsi 5M-luokan päävoiton lisäksi ensimmäisen tehtävän voittajana ja myönsi sille kunniamaininnan toisestakin tehtävästä.

Kahden ensimmäisen tehtävän menestyksekkään suorittamisen jälkeen luokka alkoi uskoa vahvemmin siihen, että heillä olisi mahdollisuus voittaa koko kilpailu.

Ilo olikin suuri, kun luokka kuuli, että he ovat vuoden 2019 reiluin luokka.

– Mietin vain, että vau! Kesti hetken aikaa ennen kuin ymmärsin, että olemme todella voittaneet, Sever Davydor kertoo.

Uskokaa unelmiin

Kun Ellinoora on toivotettu tervetulleeksi, oppilaat ohjaavat hänet luokkaansa. Siellä tähtivieras julistaa 5M:n vuoden reiluimmaksi luokaksi ja luovuttaa oppilaille kunniakirjan, jonka saavat vastaanottaa kilpailuidean keksineet Vilja ja Martta.

Seuraavaksi Ellinoora saa kerrankin istua yleisössä, kun luokka esittää hänelle räpin, jolla he voittivat kilpailun ensimmäisen tehtävän.

– Vau! Tosi kiva, että siinä kaikki kehuivat kaikkia, Ellinoora ihastelee.

Koska luokkalaiset ovat tehneet räpin alusta loppuun itse, Ellinoora haluaa kuulla, mitä soittimia kukin osaa soittaa. Oppilaat puolestaan tahtovat tietää, ajatteliko Ellinoora jo lapsena, että jonain päivänä hänestä tulee tunnettu laulaja.

Ellinoora nyökkää. Kyllä hän tiesi jo pienenä tyttönä haluavansa laulajaksi.

– Entä onko teissä sellaisia, jotka haluaisivat tehdä musiikkia työkseen? Ellinoora kysyy, ja osa oppilaista viittaa. Heille liki 10 vuotta sitten uransa aloittaneen ja itse kappaleensa kirjoittavan artistin viesti on selvä:

– Tehkää kovaa ja määrätietoisesti töitä. Unelmista kannattaa pitää kiinni!

Vierailun loppupuolella oppilaiden jono kiemurtelee pitkin luokkaa, kun Ellinoora kirjoittaa jokaiselle nimmarin. Sen jälkeen on vielä aikaa etsiä luokasta paras tausta ja kirkkain valo selfieitä varten.

Taito ja halu esiintyä

Lapsesta asti esiintymisestä nauttinut Ellinoora kävi itsekin musiikkiluokkaa, ja vierailu kouluun tuo hänelle mieleen paljon muistoja.

– Muistan, kun pääsin musaluokalla laulamaan ensimmäistä kertaa soolona kevätkonsertissa. Se oli pienelle 10-vuotiaalle aika merkittävä juttu!

Artistiin tekee suuren vaikutuksen 5M-luokan oppilaiden suunnittelematon laulu kuorossa heidän odotellessaan valokuvaajan valmisteluja.

– On ihanaa, että musiikkiluokalla tekemisen kynnys on pieni ja ihmisillä on taito ja halu esiintyä!

Luokkavierailu saa laulajan pohtimaan myös koulukiusaamisen kamaluutta. Hän on iloinen siitä, että aiheesta keskustellaan paljon, ja pyrkii itsekin aina puhumaan toisten ihmisten kunnioittamisen ja arvostamisen puolesta.

– Toivon, että jonakin vuonna siitä ei tarvitsisi edes keskustella, vaan olisi selvää, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen!

Juttu on julkaistu Koululaisessa 1/2020

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti