Mitä tehdä, kun luokallamme arvostellaan toisten ulkonäköä?

Kun luokassa ei voi olla oma itsensä, alkaa se vaikuttaa kaikkeen. Arvosteleva ilmapiiri estää ihmisiä olemasta onnellisia ja tyytyväisiä omaan itseensä

Kuvassa kolme tyttöä supisee ja neljäs on jäänyt ulkopuolelle. Arvosteleva ilmapiiri näkyy ulkopuolelle jääneen ilmeestä.

Moi! Olen huomannut, että meidän luokalla arvostellaan todella usein, miltä joku toinen näyttää. Arvosteleva ilmapiiri tuntuu monesta pahalta. Yleensä arvostelun kohteena on joku vähän vähemmän suosittu tyttö. Usein muut arvostelevat joko pituutta, painoa, ystäviä, koearvosanoja tai perhettä. Joskus myös elämäntilannetta. Kukaan ei oikein voi olla oma itsensä, ja se on tosi kurjaa. Surullinen

Heippa Surullinen!

Kiitos viestistäsi. Onpa kurja kuulla, että luokallasi olevat henkilöt käyttäytyvät kuvaamallasi tavalla. Toisen ulkonäköön tai ulkomuotoon ei kenenkään pitäisi puuttua kuin kannustaen ja positiivisilla tavoilla. Jos tekee mieli arvostella muita, kannattaisi pysähtyä miettimään, miltä ikävä kommentti tuntuisi itsestä ja millaisen olon se saisi aikaan.

Aika usein on myös niin, että he, jotka arvostelevat ikävästi muiden ulkonäköä, ovat epävarmoja itsestään. Mollaamalla toisia he yrittävät vakuutella itselleen, että ovat parempia kuin muut.

Toisen koearvosanojen tai elämäntilanteen arvostelu on vyön alle lyömistä. Vaikeassa tilanteessa oleva ihminen ei tarvitse osakseen ivailua vaan tukea, arvostusta ja ymmärrystä sille, ettei ihminen tässä kohtaa ehkä ole vahvimmillaan. Silloin hän saattaa tarvita apua tai ainakin vähän armoa, koska voimat ovat vähissä.

Lue lisää: Puutun aina toisten riitoihin – mikä avuksi?

Arvosteleva ilmapiiri torjuu onnellisuutta

Olet aivan oikeassa siinäkin, että kuvaamasi käytös estää ihmisiä olemasta onnellisia ja tyytyväisiä omaan itseensä. Huomio alkaa kiinnittyä siihen, että pyrkii välttämään irvailun ja arvioinnin. Tällöin ei ole se, joka oikeasti on, vaan ilkeilijöiden toiveiden kaltainen. Vaikka asian eteen tekisi kaikkensa, kiusaajat monesti löytävät uusia syitä jatkaa kiusaamista.

Onkin tärkeää, että opettajilla on tieto tilanteesta. Heidän tehtäviinsä kuuluu luoda edellytykset hyvälle ryhmähengelle luokassa. Turvallinen ja iloinen ilmapiiri edistää oppimista. Pelottava ja turvaton ilmapiiri taas estää kaikkia oppimasta.

Pidetään huolta toisistamme! Puututaan kiusaamiseen ja arvosteluun senkin uhalla, että joutuu itse silmätikuksi.

Jos kaikki vastustavat kiusaamista, ei kiusaaja pysty jatkamaan touhujaan. Kun nousemme yhtenä rintamana kiusaamista vastaan, kiusaaja menettää valtansa.

Lue myös: Kaveri on mustasukkainen, mikä avuksi?

Juttu on julkaistu Koululainen 1/2023 -lehdessä.

Helppis-palstan kysymyksiin vastaa erikoissairaanhoitaja Susanna Ruuhilahti. Lähetä kysymyksesi nettilomakkeella.

Kaikkia lehdessä julkaistuja vastauksia ei välttämättä julkaista netissä.

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti